Direktlänk till inlägg 10 november 2017

Rehan 4:e inlägg

Av Lex Bok - 10 november 2017 15:18

Var kom inspirationen för Lex ifrån?

Jag har nästan läst klart boken. Efter att ha varit på denna långa resa med Lex, så undrade jag en sak. Varför är Lex så anti på allting runt om kring henne? Det är nästan på gränsen till psykopati. Nej, jag överdriver inte. Lex är definitivt dum i huvudet. Ett exempel jag tänkte på var Bruno (Bruno var mammas nya pojkvän.) Lex gav aldrig honom en chans, ja han var lite konstig men det ger ju inte henne en rättighet att förstöra hans liv. Mamman var faktiskt glad med Bruno från början. Även om han var en attention Whore som behövde tröst hela tiden så tycker jag att Lex kunde hanterat det på ett bättre sätt. Jag förstår att kanske författaren ville ha en karaktär som VERKLIGEN stack ut, men är det inte lite överdrivet? Därför gjorde jag lite research om Sara Kadefors. Sara Kadefors hade då sagt:"Nu när boken är klar, kan jag se att jag till viss del är inspirerad av mig själv. Jag var liksom Lex ganska anti mot allt när jag var ung. Jag blir lite öm i hjärtat när jag tänker på hur jag själv var ung". Men jag förstår ändå inte hur karaktären är irriterad på allting. Det var inte bara karaktären jag störde mig på utan också människorna i boken. De som läste Lex blogg trodde verkligen att hon fanns och hade ingen källkritik alls. Sen klär Lex ut sig till hennes alias Maya och går ut,tänker folk fortfarande inte på att "undersöka Maya. De är inte ens misstänksamma över denna person som de aldrig sett förut. Där tyckte jag att boken var orealistisk. Varför tar det ändå till slutet av boken för Lex att avslöjas? Hon är ju as lätt att avslöja men ingen gör det först för de tror på "Maya".
Under intervjuerna så svarar hon som hon inte ens vet vad hon står för. Hon har ju skrivit så mycket om hennes åsikter på bloggen men varför är Hon så mållös? Där borde folk blivit mållösa. Lex tror att hon kan hitta sig själv genom att vara någon annan. Låter inte det absurt? Det enda jag blev nöjd med var att Lex gjorde tillslut en blogg där hon använde sitt riktiga namn. Det var där hon hittade sig. Där kunde karaktären äntligen bli nöjd. Jag läste sidan 30 i texthäftet "kalla det vad fan du vill"
Jag märkte direkt hur båda karaktärer var så lång ifrån varandra som möjligt. Shervin är en nöjd kille som är rätt så social med tanke på att när han går till stan så skakar han hand och kör armbågen i bröstet osv. Lex var så långt från social som fan. Shervin var också NÖJD med sitt liv och hade inga PROBLEM med sin omgivning. Förädrarna var stolta över honom. Han var SMART. Lex var SMART på ett sätt som t.ex bloggen men inte i skolan. Shervin fick också hjälp att hitta hans identitet men Lex fick klara sig själv.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lex Bok - 10 november 2017 17:11

Jag gillade slutet faktiskt. Det var som om hon försonade med allt fel hon gjort. Jag trodde aldrig att Lex skulle mogna till. När hon hjälpte Bruno så kände jag att Lex inte var så illa som man trodde. Hon var bara en missförstådd tjej som inte hade...

Av Lex Bok - 10 november 2017 10:47

Det här inlägget ska handla om Lex personlighet. Det känns som Lex är en väldigt "speciell" person, hon flyr liksom från verkligheten genom att dagdrömma. Hon är väldigt skygg, det kan man veta genom att hon har bara (som vi får veta) 3 vänner. Och h...

Av Lex Bok - 9 november 2017 16:13

jag tänker vara lite överalt med detta inlägg det är mycket som jag stör mig på i boken men jag fortsätter läsa ändå för det första så tycker jag att den har blivit lite tråkigare uttan lika många dag drömmar som tidigare och för det andra så tycker ...

Av Lex Bok - 9 november 2017 13:05

När man läser boken så är det (enligt mig) väldigt svårt att uppfatta hur miljön är, även att jag nästan kommit halvägs. Och det förstör lite av inlevelsen. En bok ska man inte bara kunna relatera till vissa grejer personligt, utan för att man ska få...

Av Lex Bok - 8 november 2017 20:25

Nu har jag läst en bit av boken och har då fått en uppfattning om bokens struktur. Författaren har gjort korta men händelserika kapitel som gör att man vill läsa mer. Författaren vill verkligen nå ut till ungdomar som läser genom att skriva på ett sä...

Skapa flashcards