Direktlänk till inlägg 25 oktober 2017

Kapitel 9 , tredje inlägget av ayna

Av Lex Bok - 25 oktober 2017 13:50

en dag får Miranda tillbaka sitt prov i skolan och hon börjar gråta för att hon fick bara ett C. Hon förväntade sig ett A som vanligt men det här gången gick det annorlunda. Hon började gråta för att hon vill kunna välja bland alla yrkesalternativ sedan efter gymnasiet. läraren sade att hon kunde få ett A i kursen även fast hon vet att det är en klar lögn. Men du vill ju inte bli läkare säger Afnan och Miranda svarar "men jag vill ha alla alternativ " Lex räcker upp handen och säger "kan jag få gå ut och vänta"

läraren säger då "på vad" 

"att Miranda ska sluta gråta" .Det här väldigt provocerande.


Jag tycker själv och vägrar acceptera att man ska gråta över ett A för att C är också högt jo för att jag menar att man ska vara positiv liksom det kunde ju slutat med ett F eller E? allas värsta mardröm när man har kämpat . Det är bara små barn som gråter över sådana saker för kom igen i skolan kan man inte gråta för att ändra ett betyg utan man måste läsa bättre till nästa gång eller i sådana fall kompletera om man inte kan acceptera det nuvarande betyget. Det här kapitlet var roligast hittills för att man blev lite upprörd sedan kunde man inte automatiskt sluta läsa så ja ,jag erkänner boken börjar bli bättre. Jag finner tyvärr inget budskap i det här för att det är bara fjantigt att gråta över ett betyg och man kommer att uppleva värre saker i livet så det är bara att bita i det sura äpplet och gå vidare.

Temat kan jag lugnt döpa till "ungdomar oroar sig för mycket" /Ayna


 
 
Ingen bild

Sassa

25 oktober 2017 18:41

Tar upp en betygssituation och hur personen hanterar det barnsligt. Du gör egna reflektioner och börjar fundera kring en litterär term – tema. Bra tankar kring det så här långt in i boken och jag är säker på att du kan hitta ett annat tydligare tema när du läst klar boken. Bra jobbat

 
Ingen bild

Andrion

8 november 2017 10:33

Jag håller helt med dig. visst kan man bli besviken om man inte får det betyg som man förväntar sig. men ändå, C är ett väldigt bra betyg. jag börjar också tycka om boken mer och mer men jag ser ändå inget budskap i många grejor en...

 
Ingen bild

Rehan

10 november 2017 18:19

Jag håller Med, det finns värre saker än att inte få betyget som man önskade sig. Varför gråter hon över c liksom. Det är ju ett bra betyg

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lex Bok - 10 november 2017 17:11

Jag gillade slutet faktiskt. Det var som om hon försonade med allt fel hon gjort. Jag trodde aldrig att Lex skulle mogna till. När hon hjälpte Bruno så kände jag att Lex inte var så illa som man trodde. Hon var bara en missförstådd tjej som inte hade...

Av Lex Bok - 10 november 2017 15:18

Var kom inspirationen för Lex ifrån? Jag har nästan läst klart boken. Efter att ha varit på denna långa resa med Lex, så undrade jag en sak. Varför är Lex så anti på allting runt om kring henne? Det är nästan på gränsen till psykopati. Nej, jag öv...

Av Lex Bok - 10 november 2017 10:47

Det här inlägget ska handla om Lex personlighet. Det känns som Lex är en väldigt "speciell" person, hon flyr liksom från verkligheten genom att dagdrömma. Hon är väldigt skygg, det kan man veta genom att hon har bara (som vi får veta) 3 vänner. Och h...

Av Lex Bok - 9 november 2017 16:13

jag tänker vara lite överalt med detta inlägg det är mycket som jag stör mig på i boken men jag fortsätter läsa ändå för det första så tycker jag att den har blivit lite tråkigare uttan lika många dag drömmar som tidigare och för det andra så tycker ...

Av Lex Bok - 9 november 2017 13:05

När man läser boken så är det (enligt mig) väldigt svårt att uppfatta hur miljön är, även att jag nästan kommit halvägs. Och det förstör lite av inlevelsen. En bok ska man inte bara kunna relatera till vissa grejer personligt, utan för att man ska få...

Ovido - Quiz & Flashcards