Direktlänk till inlägg 17 oktober 2017

Rehan 1:a inlägg kap 2

Av Lex Bok - 17 oktober 2017 18:52

Kapitel 2, sida 8 börjar med:
"Jag längtar alltid efter att komma hem till sängen." "Folk kanske tycker att det låter destruktivt att ligga och fantisera till en ultrapessimistisk musikmatta , men de vet ju inte vad som pågor inuti mitt huvud."

Det gav mig ett intressant intryck om Lex. Hon är en sån person som försöker fly verkligheten genom att fantisera. Det är lätt för mig att säga efter som att jag kan relatera. Ingen vet hur man tänker, därför finns det ingen som känner dig lika mycket som du känner dig själv.

Lex berättar sedan om hennes fantasi och hur jobbigt det är att bli störd för att det är svårt att komma tillbaka till den. Personligen så kan jag inte hålla med. Jag har inga problem alls med att komma tillbaka till fantasin. Men alla är ju olika.

Efteråt får Lex syn på sin mamma och då slutar hon med att fantisera. Mamma klagar på Lex för att det luktar så mycket rök. Hon sade: "Herregud, Lex .... du kan inte röka ner hela lägenheten!" Sedan händer något som förvånar mig. Lex diskuterar inte mycket emot sin mamma. Alla tonåringar brukar ju prata tillbaka mot sina föräldrar men Lex gör knappt det. Lex säger bara: "Jag ska inte göra det mer."

Kapitlet slutar med att Lex äter tillsammans med sin mamma. De pratar om mammas jobb. Lex säger: Är du inte trött?"
Hennes mamma svarar: Varför skulle jag vara trött?" Lex får en diskussion med sin mamma. Hennes mamma säger att Lex borde aldrig bli bitter. "Rök hellre än att bli bitter, alltså jag menar inte att jag tycker att du ska röka, jag menar bara...."
Jag tror att Lex mamma inte vill att Lex ska bli gnällig. För när man är bitter så är man gnällig. Jag tror inte att Lex mamma är överdrivet strikt heller. För att om min mamma fick reda på att jag rökte, skulle hon inte blivit så glad. (Nej jag röker inte. Skriver bara vad som skulle hänt om jag rökte)

Det finns inte mycket jag kan säga om boken än så länge efter som jag läst bara början. Jag är inte en "bok person" heller. Det är väl bara kul att man kan relatera till en del saker, men det är ändå inte något som jag hade gärna velat läsa. Okej nu säger jag inte att jag är tvingad. Eller jo, jag är ju tvingad.... ahop. Kul. Hur många sidor är denna bok? 325 sidor av ytterligare helvete.



 
 
Ingen bild

Sassa

17 oktober 2017 19:13

Rehan - du har ju valt boken själv...:) ditt eget fel :)

Du har bra reflektioner kring karaktären. Fortsätt läs och reflektera.

Lex Bok

18 oktober 2017 10:47

Jag visste inte att den skulle vara så dålig men innan du blir arg så vill jag att du ska veta att jag ger den en chans. EN CHANS //Rehan

 
Ayna

Ayna

17 oktober 2017 19:22

Trevligt att du har kommit igång med bloggandet rehan! 😊 Inlägget var mycket intressant och likaså åsikterna. Ja , man kan få tycka olika om boken men jag tror att du kommer att gilla den när du har läst lite mer mvh ayna

http://lexboksa17a.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lex Bok - 10 november 2017 17:11

Jag gillade slutet faktiskt. Det var som om hon försonade med allt fel hon gjort. Jag trodde aldrig att Lex skulle mogna till. När hon hjälpte Bruno så kände jag att Lex inte var så illa som man trodde. Hon var bara en missförstådd tjej som inte hade...

Av Lex Bok - 10 november 2017 15:18

Var kom inspirationen för Lex ifrån? Jag har nästan läst klart boken. Efter att ha varit på denna långa resa med Lex, så undrade jag en sak. Varför är Lex så anti på allting runt om kring henne? Det är nästan på gränsen till psykopati. Nej, jag öv...

Av Lex Bok - 10 november 2017 10:47

Det här inlägget ska handla om Lex personlighet. Det känns som Lex är en väldigt "speciell" person, hon flyr liksom från verkligheten genom att dagdrömma. Hon är väldigt skygg, det kan man veta genom att hon har bara (som vi får veta) 3 vänner. Och h...

Av Lex Bok - 9 november 2017 16:13

jag tänker vara lite överalt med detta inlägg det är mycket som jag stör mig på i boken men jag fortsätter läsa ändå för det första så tycker jag att den har blivit lite tråkigare uttan lika många dag drömmar som tidigare och för det andra så tycker ...

Av Lex Bok - 9 november 2017 13:05

När man läser boken så är det (enligt mig) väldigt svårt att uppfatta hur miljön är, även att jag nästan kommit halvägs. Och det förstör lite av inlevelsen. En bok ska man inte bara kunna relatera till vissa grejer personligt, utan för att man ska få...

Ovido - Quiz & Flashcards